İran destekli Yemenli Husi grubu, İsrail ile Hamas arasındaki savaşta Hamas’a destek açıklayarak Kızıldeniz’deki ticari gemilere saldır başlattı. Saldırıların küresel ticareti aksatmasının ardından Kızıldeniz yerine çağlar önce aktif olarak kullanılan Ümit Burnu’nu kullanma kararı alan uluslararası nakliyat şirketlerinin arasına dün Alman Hapag-Lloyd ve Hong Konglu OOCL de katıldı.
Daha önce Maersk ve HMM gibi bazı şirketler Kızıldeniz rotası yerine Ümit Burnu rotasını kullanacağını duyurmuştu.
Husilerin gemilere düzenledikleri saldırılar ABD öncülüğünde bir deniz koruma gücü oluşturulmasına yol açmıştı.
Çatışmalar, küresel ticari geçişlerin yaklaşık yüzde 12’sinin yapıldığı Süveyş Kanalı’ndan gemilerin geçmesini engelledi. Süveyş Kanalı, Asya ile Avrupa arasındaki ticari taşımacılık için hayati öneme sahip.
Küresel lojistik yöneticileri, gemilerin alternatif rotalar kullanmasının küresel tedarik zincirini altüst edebileceği, gemi, konteyner ve ekipman eksikliklerine yol açabileceği uyarısında bulundular.
C.H. Robinson Worldwide’ın küresel okyanus hizmetlerinden sorumlu başkan yardımcısı Matthew Burgess, “Durum hareketli kalmaya devam ediyor, hızla değişiklik yaşanabilir. Bu nedenle A, B ve C planları içeren acil durum planları tedarik zincirlerinin devamlılığı için hayati önem taşıyor” dedi.
MALİYETLER YÜZDE 44 ARTTI
İran destekli Husiler, Kızıldeniz’in güneyindeki Babülmendep Boğazı’ndan geçen gemilere haftalardır saldırmaktaydı.
Tüccarlar ise ürünleri perakendecilere ulaştırabilmek için hava yolu da dahil olmak üzere alternatif yollar bulmaya çalışıyorlar. Gemilerin Afrika’nın etrafından dolaşması sevkiyat süresini yaklaşık 10 ila 14 gün uzatabiliyor.
Freightos hafta başında yaptığı açıklamada, Kızıldeniz’deki aksamalar nedeniyle Çin’den Akdeniz’e bir konteyner göndermenin maliyetinin aralık ayında yüzde 44 artarak 2 bin 413 dolara yükseldiğini belirtmişti.
IKEA VE KONE’DEN GECİKME UYARISI
Unique Logistics’in deniz taşımacılığından sorumlu başkan yardımcısı Christian Sur, çatışmaların devam etmesi ya da şiddetlenmesi halinde kontrat kapsamında olmayan yükler için spot fiyatların “mevcut seviyelerin iki ya da üç katına çıkabileceğini” söyledi.
İsveçli küresel mobilya üreticisi IKEA da olası kargo gecikmeleri ve ürün yetersizliği konusunda uyarıda bulundu.
Finlandiyalı asansör üreticisi Kone ise bazı sevkiyatların iki ila üç hafta gecikebileceği tahmininde bulundu.